fbpx
لو صحة عيلتك متهمكيش استخدمي التيفال في الطبخ

لو صحة عيلتك متهمكيش استخدمي التيفال في الطبخ

الفهرس

ادوات الطبخ اللي مش بتخلي الأكل يلصق بقت في كل بيت لأنها بتوفر وقت ومجهود في التنضيف. الأواني التيفال بتكون في الأصل الومنيوم متغطي بطبقة من التيفلون ( بولي تترا فلوروايثيلين) أو التيفال.

هل اواني التيفال صحية؟

لا، لأن المادة اللي بتستخدم في صناعة اواني التيفال بتسبب مشاكل صحية مع الوقت وخصوصا لو الأواني استخدمت لمدة اكثر من 6 شهور او حصل فيها اي خدش حتى لو بسيط.

مشاكل الأواني التيفال الصحية

مشاكلها انها بتطلع أبخرة سامة لو اتسخنت جامد الأبخرة دي بتعمل للبشر أعراض شبيهة بأعراض الانفلونزا اسمها انفلونزا التافلون أو كما زي ما العلماء بيسموها حمى أبخرة البوليمر.

ده غير انها لما بتتقشر (وهي اكيد بتتقشر مع الوقت والإحتكاك) والقشر ده بينزل في الأكل بتدخل مشتقات التافلون في الجسم وده ارتبط بمجموعة من الأعراض زي:

  • ولادة أطفال أقل في الوزن والحجم.
  • ارتفاع مستوى الكوليسترول.
  • ارتفاع مستويات غير طبيعية لهرمونات الغدة الدرقية
  • التهاب في الكبد.
  • السرطان.
  • ضعف المناعة.

رأي الخبراء في التيفال

وضحت داليا أمين، استشاري السموم وعلاج الإدمان بمستشفيات جامعة الزقازيق، إن أواني التيفال عادة مصنعة من الرصاص، وهو من المعادن الثقيلة اللي بتتفاعل مع الأطعمة، واللي بتتراكم في أعضاء الجسم، خاصةً الكبد والكلى، فبيسبب الفشل والتليف.

ده غير ان اختلاط النحاس، والألومنيوم (اعرفي اضرار الطبخ في الألومنيوم وهل اواني الالمنيوم صحية)، والحديد المصنعين منها بالأكل، واللي ممكن تترسب بالدم، بتأثر على صحة الجهاز العصبي، وبتسبب النسيان، وضعف التركيز، والاكتئاب، وممكن يوصل للزهايمر والشلل.

افضل الاوانى للطهى الصحى

طبعا ءأمن بديل للتيفال هي الأواني الستانلس بس توزيعها للحرارة مش كويس واحيانا كتير بتحرق الأكل وصعب تعرفي نوع المعادن اللي داخلة في التصنيع

والبديل التاني واللي بيعتبر من افضل الاواني الصحيه للطبخ هو الأواني الفخارية الـOrganic والمصنوعة من مواد طبيعية 100% زي اواني الفخار من Potteryfal.

لو عايزة تعرفي فوائد الطبخ في الفخار ادخلي على المقال ده 6 فوائد صحية للطبخ في الفخار

وعلشان تشوفي منتجاتنا الفخارية الصحية والطبيعية 100% واللي هتحافظ على صحتك وصحة عيلتك ادخلي على اللينك ده:

المنتجات والأواني الفخارية الصحية